KONTAKT
tom@propellerteknik.se
031-14 40 40
ÖPPET
Mån–Tors 7:00–16:00
Fre 7:00–15:00
Begränsade sommartider

Certifierade av DNV-GL.
Welding Workshop Propellers.

Reparera propeller

HEM > REPARERA PROPELLER

Vi utför propellerreparation för fritidsbåtar och båtar i kommersiell trafik. Propellerteknik är den enda propellerverkstaden i Sverige, som erbjuder 3D-Scanning (MRI)

Vi servar och reparerar propellrar i alla olika storlekar och material. Du är välkommen till oss med allt från små propellrar för fritidsbåtar på 12″ till stora propellrar för fartyg i kommersiell trafik på upp till 80″.

VAD KOSTAR DET?

*Priser för reparationer är riktlinjer. Alla skador är olika och slutpris avgörs av skadans karaktär och omfattning.

Klicka här för prislista

Your Subtitle Goes Here
3
Objekt för reparation Lätt skada priser från… Mellanskada priser från… Svår skada priser från…
Inkl.moms Exkl.moms Inkl.moms Exkl.moms Inkl.moms Exkl.moms
Aluminium propeller st 780 kr 624 kr 1000 kr 800 kr 1 500 kr 1 200 kr
Rostfri propeller 3 blad 1000 kr 800 kr 1 450 kr 1 160 kr 2 900 kr 2 320 kr
Rostfri propeller 4 blad 1 300 kr 1 040 kr 1 800 kr 1 140 kr 3 500 kr 2 800 kr
Bronspropeller 12″-16″ 1 250 kr 1 000 kr 1 950 kr 1 560 kr 3 550 kr 2 840 kr
Bronspropeller 17″-19″ 1 500 kr 1 200 kr 2 400 kr 1 920 kr 4 600 kr 3 680 kr
Bronspropeller 20″-24″ 2 000 kr 1 600 kr 3 800 kr 3 040 kr 6 800 kr 5 440 kr
Bronspropeller 25″-28″ 2 500 kr 2 000 kr 4 250 kr 3 400 kr 8 500 kr 6 800 kr
Bronspropeller 29″-35″ 3 000 kr 2 400 kr 5 600 kr 4 480 kr 10 500 kr 8 400 kr
Bronspropeller 36″-80″
Balansering
Priset är 70% av reparationspriset enligt art av propeller.
Ex. om det är en 3
bladig RF propeller
är det 70% på 1000 
Svetsning av växelhus/skedda utombordare 1 600 kr 1 280 kr 2 450 kr 1 960 kr 2 900 kr 2 320 kr
Svetsning av växelhus/skedda drev 1 800 kr 1 440 kr 2 800 kr 2 240 kr 3 500 kr 2 800 kr
Navbyte VP DP G 3 400 kr 2 720 kr
Navbyte VP DP G 3 900 kr 3 120 kr

HUR GÅR DET TILL?

Svetsning

Your Subtitle Goes Here
3
Våra reparatörer utför svetsarbeten på skadade propellrar, både till fritidsbåtar och kommersiell fartygstrafik. Vi svetsar båtpropellrar i alla material såsom aluminium, stål och brons. När vi får in en skadad propeller saknas det ofta material. En bedömning görs kring materialet och dess skick för att säkerställa vilka åtgärder som ska göras. Svetsning sker och därefter slipas propellern till sin ursprungliga form, så att den blir som ny. En reparation av båtpropellern innebär en lägre kostnad än att köpa en ny. En propellerreparation överskride aldrig hälften av propellerns nypris. Våra reparatörer har lång erfarenhet så att du kan känna dig trygg med resultatet. Kontakta oss gärna för mer information.

Riktning och mätning

Your Subtitle Goes Here
3
Vid en grundstötning förändras många gånger propellerns, eller propelleraxelns, form. Men istället för att köpa en ny propeller kan man spara tusenlappar genom att rikta om sin befintliga. Vi har lång erfarenhet av riktningar av propelleraxlar och det handlar till stor del om materialkännedom. Riktningen kan utföras med flera olika metoder och vi hjälper dig hela vägen från demontering till riktning och återmontering. Propellerriktningen sker bland annat med hjälp av våra pitch-block, för att varje propellerblad ska bli identiskt likt övriga blad. För att säkerställa ett perfekt resultat mäts propellern med olika pitchometer samt en mängd andra tekniker.

Balansering - Statisk och dynamisk

Your Subtitle Goes Here
3
När propellern är kontrollmätt återstår balanseringen. Först balanserar man propellern statiskt, vilket innebär att man balanserar propellern på en axel, tar reda på vilket blad som är tyngst. Detta gör man enkelt genom att se vilket blad hamnar neråt när propellern hänger rakt och i mitten på axeln. Därefter balanseras propellern dynamiskt, vilket är något mer komplicerat. Då placerar man propellern på en axel i en balanseringsmaskin. I balanseringsmaskinen snurrar propellern i verkligt varvtal. Vi får då fram exakt värde på varje propellerblad och kan finjustera till ett perfekt nollvärde, så att alla vibrationer är borta. Obalansering kan leda till slitage på lager och ge obehagliga vibrationer under sjöturen.

Polering

Your Subtitle Goes Here
3
Polera, lacka, behandla eller putsa – hur håller man efter sin båtpropeller på bästa sätt? Det finns en mängd olika produkter och troligtvis lika många metoder, därför kan det vara svårt att veta hur man ska göra. Polering av propellern görs inte bara för syns skull, det skyddar även materialet, stänger porer och ger en hårdare yta. Vår rekommendation är att polera propellern varje år för att behålla en fin yta och för att hålla växtligheten borta. En rostfri eller en bronspropeller får en glänsande och fin yta. Låt proffs vårda och rengöra din propeller regelbundet och förläng livslängden!

CUPPNING OCH STIGNINGSÄNDRING

Your Subtitle Goes Here
3
En cuppning av en propeller innebär att man böjer till propellerbladets bakre kant, så det blir något skålformat. Skålformningen kallas för cup, från engelskans ”cupped” (kupad). Vi utför cuppning av propellrar som bidrar till bättre grepp i vattnet och ger bättre acceleration. Vi utför även stigningsändring men dock upp till 2”, som ger bättre prestanda och tystare båt. Önskar man att ändra motorns varvtal kan man finjustera med denna metod. Felar motorns varvtal mer än 500 varv så är detta sätt ej aktuellt. Då hänvisar vi till en ny propeller.

Vulkning

Your Subtitle Goes Here
3
Vi utför propellervulkning till en rad olika propellrar som exempelvis Volvo Penta A, B, C,D,F, G, Ballistic, Mercuru Bravo 1,2, OMC, foldingpropeller, m.m. Propellern balanseras alltid statiskt och dynamiskt efter en vulkning för att ta bort eventuella vibrationer. Kontakta oss gärna för mer information om vulkning och hur vi kan hjälpa dig.

Propellerservice

Your Subtitle Goes Here
3
Lämna in din propeller för en regelbunden propellerservice för att försäkra dig om att din propeller är ok och funktionsduglig. Vid en propellerservice kontrollmäts propellern så att inga dolda fel finns, exempelvis ojämna blad, trasiga splines, vulkningsskada eller obalans. Låt oss som är proffs sköta denna service regelbundet, så förlänger du livslängden av din propeller. Vid eventuella fel kontaktas alltid kunden för prisuppgift. Läs mer om vår propellerservice hos oss på Propellerteknik

Axelriktning

Your Subtitle Goes Here
3
Har din propelleraxel blivit skev? Köp ingen ny, utan kontakta oss först för rådgivning. Du kan spara tusenlappar! Vi har flerårig erfarenhet av att rikta propelleraxlar till utombordsmotorer, drev och raka axlar. Upp till 5 mm sned per 100 mm långt. Med våra metoder behåller axeln sin form!

Svetsning av skädda, växelhus,drev

Your Subtitle Goes Here
3
Vi utför propellervulkning till en rad olika propellrar som exempelvis Volvo Penta A, B, C,D,F, G, Ballistic, Mercuru Bravo 1,2, OMC, foldingpropeller, m.m. Propellern balanseras alltid statiskt och dynamiskt efter en vulkning för att ta bort eventuella vibrationer. Kontakta oss gärna för mer information om vulkning och hur vi kan hjälpa dig.

Rådgivning och beräkning

Your Subtitle Goes Here
3
Har din propelleraxel blivit skev? Köp ingen ny, utan kontakta oss först för rådgivning. Du kan spara tusenlappar! Vi har flerårig erfarenhet av att rikta propelleraxlar till utombordsmotorer, drev och raka axlar. Upp till 5 mm sned per 100 mm långt. Med våra metoder behåller axeln sin form!