Reparera propeller
HEM > REPARERA PROPELLER
PROPELLERREAPARATION
Behov av att laga propeller? Vi utför propellerreparation och propellerservice för fritidsbåtar och båtar i kommersiell trafik. Propellerteknik är den enda propellerverkstaden i Sverige, som erbjuder 3D-Scanning (MRI). Behöver ni istället köpa ny propeller så kan ni göra det här.
Ta reda på priset för din propellerreparation genom att fylla i vårt inskrivningsformulär.

*Priser för reparationer är riktlinjer. Alla skador är olika och slutpris avgörs av skadans karaktär och omfattning.
Objekt för reparation | Lätt skada priser från.. | Svår skada priser från… | ||
---|---|---|---|---|
Inkl.moms | Exkl.moms | Inkl.moms | Exkl.moms | |
Aluminium propeller st | 780 kr | 624 kr | 1 500 kr | 1 200 kr |
Rostfri propeller 3 blad | 1000 kr | 800 kr | 2 900 kr | 2 320 kr |
Rostfri propeller 4 blad | 1 300 kr | 1 040 kr | 3 500 kr | 2 800 kr |
Bronspropeller 12″-16″ | 1 250 kr | 1 000 kr | 3 550 kr | 2 840 kr |
Bronspropeller 17″-19″ | 1 500 kr | 1 200 kr | 4 600 kr | 3 680 kr |
Bronspropeller 20″-24″ | 2 000 kr | 1 600 kr | 6 800 kr | 5 440 kr |
Bronspropeller 25″-80″ | Vi behöver se din propeller för att kunna ge pris | |||
Bogpropeller | Vi behöver se din propeller för att kunna ge pris | |||
Impeller | Vi behöver se din propeller för att kunna ge pris | |||
Balansering Priset är 70% av reparationspriset enligt art av propeller. |
Beroende på skick måste propeller ses för att ge pris | |||
Svetsning av växelhus/skedda utombordare | 1 600 kr | 1 280 kr | 2 900 kr | 2 320 kr |
Svetsning av växelhus/skedda drev | 1 800 kr | 1 440 kr | 3 500 kr | 2 800 kr |
Navbyte VP DP G | 3 400 kr | 2 720 kr |
Svetsning
Your Subtitle Goes Here
Riktning och mätning
Your Subtitle Goes Here
Balansering - Statisk och dynamisk
Your Subtitle Goes Here
När propellern är kontrollmätt återstår balanseringen. Först balanserar man propellern statiskt, vilket innebär att man balanserar propellern på en axel, tar reda på vilket blad som är tyngst. Detta gör man enkelt genom att se vilket blad som hamnar neråt när propellern hänger rakt och i mitten på axeln. Därefter balanseras propellern dynamiskt, vilket är något mer komplicerat. Då placerar man propellern på en axel i en balanseringsmaskin. I balanseringsmaskinen snurrar propellern i verkligt varvtal. Vi får då fram exakt värde på varje propellerblad och kan finjustera till ett perfekt nollvärde, så att alla vibrationer är borta. Obalansering kan leda till slitage på lager och ge obehagliga vibrationer under sjöturen.
Polering
Your Subtitle Goes Here
CUPPNING OCH STIGNINGSÄNDRING
Your Subtitle Goes Here
Vulkning
Your Subtitle Goes Here
Propellerservice
Your Subtitle Goes Here
Axelriktning
Your Subtitle Goes Here
Svetsning av skädda, växelhus,drev
Your Subtitle Goes Here
Rådgivning och beräkning
Your Subtitle Goes Here
