Reparera propeller
HEM > REPARERA PROPELLER
PROPELLERREAPARATION
Vi reparerar alla typer av Propellrar. Det är svårt att ha fasta priser på Propellerreparationer då alla skador och skick är olika. Skicka in en bild eller ring för att få ett kostnadsförslag.
Vid reparation bör inte priset överstiga 50% av nypriset. Ange därför alltid nypris vid förfrågan för att vi ska kunna ge prisförslag på reparationen.
Ta reda på priset för din propellerreparation genom att fylla i vårt inskrivningsformulär.
Vad vi gör inom reparation
Aluminiumpropeller
Impeller
Rostfri propeller
Balansering
Bronspropeller
Svetsning
Bogpropeller
Navbyte
Objekt för reparation | Lätt skada priser från.. | Svår skada priser från… |
---|---|---|
Aluminiumpropeller | Vi behöver se propellern för att kunna ge pris | Vi behöver se propellern för att kunna ge pris |
Rostfri propeller | Vi behöver se propellern för att kunna ge pris | Vi behöver se propellern för att kunna ge pris |
Bronspropeller | Vi behöver se propellern för att kunna ge pris | Vi behöver se propellern för att kunna ge pris |
Bogpropeller | Vi behöver se propellern för att kunna ge pris | Vi behöver se propellern för att kunna ge pris |
Impeller | Vi behöver se propellern för att kunna ge pris | Vi behöver se propellern för att kunna ge pris |
Balansering – Priset är 70% av reparationspriset enligt art av propeller | Vi behöver se propellern för att kunna ge pris | Vi behöver se propellern för att kunna ge pris |
Svetsning av växelhus/skedda utombordare | Vi behöver se propellern för att kunna ge pris | Vi behöver se propellern för att kunna ge pris |
Svetsning av växelhus/skedda drev | Vi behöver se propellern för att kunna ge pris | Vi behöver se propellern för att kunna ge pris |
Navbyte VP DP G | Vi behöver se propellern för att kunna ge pris | Vi behöver se propellern för att kunna ge pris |
Svetsning
Your Subtitle Goes Here
Våra reparatörer utför svetsarbeten på skadade propellrar, både till fritidsbåtar och kommersiell fartygstrafik. Vi svetsar båtpropellrar i alla material såsom aluminium, stål och brons. När vi får in en skadad propeller saknas det ofta material. En bedömning görs kring materialet och dess skick för att säkerställa vilka åtgärder som ska göras. Svetsning sker och därefter slipas propellern till sin ursprungliga form, så att den blir som ny. En reparation av båtpropellern innebär en lägre kostnad än att köpa en ny. En propellerreparation överskride aldrig hälften av propellerns nypris. Våra reparatörer har lång erfarenhet så att du kan känna dig trygg med resultatet. Kontakta oss gärna för mer information.
Riktning och mätning
Your Subtitle Goes Here
Vid en grundstötning förändras många gånger propellerns, eller propelleraxelns, form. Men istället för att köpa en ny propeller kan man spara tusenlappar genom att rikta om sin befintliga. Vi har lång erfarenhet av riktningar av propelleraxlar och det handlar till stor del om materialkännedom. Riktningen kan utföras med flera olika metoder och vi hjälper dig hela vägen från demontering till riktning och återmontering. Propellerriktningen sker bland annat med hjälp av våra pitch-block, för att varje propellerblad ska bli identiskt likt övriga blad. För att säkerställa ett perfekt resultat mäts propellern med olika pitchometer samt en mängd andra tekniker.
Balansering - Statisk och dynamisk
Your Subtitle Goes Here
När propellern är kontrollmätt återstår balanseringen. Först balanserar man propellern statiskt, vilket innebär att man balanserar propellern på en axel, tar reda på vilket blad som är tyngst. Detta gör man enkelt genom att se vilket blad som hamnar neråt när propellern hänger rakt och i mitten på axeln. Därefter balanseras propellern dynamiskt, vilket är något mer komplicerat. Då placerar man propellern på en axel i en balanseringsmaskin. I balanseringsmaskinen snurrar propellern i verkligt varvtal. Vi får då fram exakt värde på varje propellerblad och kan finjustera till ett perfekt nollvärde, så att alla vibrationer är borta. Obalansering kan leda till slitage på lager och ge obehagliga vibrationer under sjöturen.
Polering
Your Subtitle Goes Here
Polera, lacka, behandla eller putsa – hur håller man efter sin båtpropeller på bästa sätt? Det finns en mängd olika produkter och troligtvis lika många metoder, därför kan det vara svårt att veta hur man ska göra. Polering av propellern görs inte bara för syns skull, det skyddar även materialet, stänger porer och ger en hårdare yta. Vår rekommendation är att polera propellern varje år för att behålla en fin yta och för att hålla växtligheten borta. En rostfri eller en bronspropeller får en glänsande och fin yta. Låt proffs vårda och rengöra din propeller regelbundet och förläng livslängden!
CUPPNING OCH STIGNINGSÄNDRING
Your Subtitle Goes Here
En cuppning av en propeller innebär att man böjer till propellerbladets bakre kant, så det blir något skålformat. Skålformningen kallas för cup, från engelskans ”cupped” (kupad). Vi utför cuppning av propellrar som bidrar till bättre grepp i vattnet och ger bättre acceleration. Vi utför även stigningsändring men dock upp till 2”, som ger bättre prestanda och tystare båt. Önskar man att ändra motorns varvtal kan man finjustera med denna metod. Felar motorns varvtal mer än 500 varv så är detta sätt ej aktuellt. Då hänvisar vi till en ny propeller.
Vulkning
Your Subtitle Goes Here
Vi utför propellervulkning till en rad olika propellrar som exempelvis Volvo Penta A, B, C,D,F, G, Ballistic, Mercuru Bravo 1,2, OMC, foldingpropeller, m.m. Propellern balanseras alltid statiskt och dynamiskt efter en vulkning för att ta bort eventuella vibrationer. Kontakta oss gärna för mer information om vulkning och hur vi kan hjälpa dig.
Propellerservice
Your Subtitle Goes Here
Lämna in din propeller för en regelbunden propellerservice för att försäkra dig om att din propeller är ok och funktionsduglig. Vid en propellerservice kontrollmäts propellern så att inga dolda fel finns, exempelvis ojämna blad, trasiga splines, vulkningsskada eller obalans. Låt oss som är proffs sköta denna service regelbundet, så förlänger du livslängden av din propeller. Vid eventuella fel kontaktas alltid kunden för prisuppgift. Läs mer om vår propellerservice hos oss på Propellerteknik
Axelriktning
Your Subtitle Goes Here
Har din propelleraxel blivit skev? Köp ingen ny, utan kontakta oss först för rådgivning. Du kan spara tusenlappar! Vi har flerårig erfarenhet av att rikta propelleraxlar till utombordsmotorer, drev och raka axlar. Upp till 5 mm sned per 100 mm långt. Med våra metoder behåller axeln sin form!
Svetsning av skädda, växelhus,drev
Your Subtitle Goes Here
Vi utför propellervulkning till en rad olika propellrar som exempelvis Volvo Penta A, B, C,D,F, G, Ballistic, Mercuru Bravo 1,2, OMC, foldingpropeller, m.m. Propellern balanseras alltid statiskt och dynamiskt efter en vulkning för att ta bort eventuella vibrationer. Kontakta oss gärna för mer information om vulkning och hur vi kan hjälpa dig.
Rådgivning och beräkning
Your Subtitle Goes Here
Har din propelleraxel blivit skev? Köp ingen ny, utan kontakta oss först för rådgivning. Du kan spara tusenlappar! Vi har flerårig erfarenhet av att rikta propelleraxlar till utombordsmotorer, drev och raka axlar. Upp till 5 mm sned per 100 mm långt. Med våra metoder behåller axeln sin form!